dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat

Principmeddelelse :
Sådan skal reglerne om skærpet rådighedssanktion forståes

Ankestyrelsen vejleder kommunerne til en bedre forståelse af omstridt regelsæt for skærpet rådighedssanktion.
20. OKT 2024 9.35

I en principmeddelelse vejleder Ankestyrelsen kommunerne om, hvordan regelsættet om skærpet rådighedssanktion skal forstås og anvendes i praksis.

Kommunen skal nemlig iagttage flere forhold, før der kan træffes en afgørelse om skærpet rådighedssanktion. 

Først og fremmest skal kommunen kunne foretage en samlet, konkret vurdering af, at den pågældende borger har udvist manglende vilje til at stå til rådighed. Desuden skal borgeren have fået mindst en forudgående afgørelse om sanktion.

Det er også en betingelse, at kommunen skriftligt har vejledt borgeren om alle rettigheder og pligter ift. rådighed og sanktioner ifm. hjælpen, ligesom det er en betingelse, at borgeren og dennes eventuelle ægtefælle er blevet skriftligt informeret om den skærpede rådighedssanktion.

Efter de foregående afgørelser skal borgeren på ny tilsidesætte sin pligt til at stå til rådighed.

Desuden skal kommunen tage særlige hensyn til aktivitetsparate borgere - de findes her.

Derudover gælder en række betingelser - f.eks. skal kommunen ifm. afgørelsen om skærpet rådighedssanktion, give borgeren en aktivitet, som vedkommende kan møde ind til. 

Baggrunden

Reglerne om sanktioner i lov om aktiv socialpolitik blev ændret i 2020.

Lovændringen skulle forenkle reglerne og gøre systemet mere sikkert at navigere i for kommunen og dens borgere. 

Med lovændringen fulgte blandt andet nye regler for kommunernes muligheder for at pålægge skærpede sanktioner ved manglende rådighed. Herunder blev det bestemt, at kommunerne kan træffe afgørelse om, at en borger mister retten til hjælp i en periode på op til tre måneder, hvis borgeren udviser manglende vilje til at stå til rådighed. 

Det kaldes for en skærpet rådighedssanktion. 

Sidste år gennemførte Ankestyrelsen en praksisundersøglse af 14 udvalgte kommuners praksis i 61 konkrete sager, hvor kommunerne har truffet afgørelse om en skærpet rådighedssanktion over for en job- eller aktivitetsparat kontanthjælpsmodtager.

I undersøgelsen skriver Ankestyrelsen, at de i 52 af sagerne ville ændre afgørelsen, hvis den blev behandlet som en klagesag. 

"Vi ville omgøre størstedelen af sagerne, fordi kommunens sagsbehandling ikke er i overensstemmelse med regler og praksis," lyder i rapporten fra 2023.

Desuden konkluderede rapporten, at Ankestyrelsen i samtlige 26 sager omhandlende "aktivitetsparate borgere" ville have ændret afgørelsen. Af samme grund fjernes reglen helt for de mest udsatte kontanthjælpsmodtagere fra næste år. Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere vil fortsat kunne blive sanktioneret efter de øvrige sanktionsregler.

 

 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.