MIDTJYLLAND: Region Midtjylland har oplevet et stigende antal opkald til alarmcentralen fra udsatte borgere, som ikke er akut syge, men som søger beroligelse, skriver TV2 Østjylland.
Over en periode på fire måneder stod 413 personer for 1803 opkald, hvoraf mere end to tredjedele vurderedes som irrelevante for akutberedskabet. Mange af disse borgere lider af mentale helbredsproblemer og har ikke andre steder at henvende sig.
I Præhospitalets afdeling for Forskning & Udvikling har Camilla Brændstrup Laursen og Tine Bennedsen Gehrt i et forskningsprojekt undersøgt, hvad der kendetegner de hyppige opkald, og hvad borgerne selv siger om, hvorfor de ringer.
- Borgerne ved godt, at 112 er til nødsituationer, og det er deres egen opfattelse, at deres problem er så stort og haster så meget, at de har brug for hjælp fra 112, fortæller Camilla Brændstrup Laursen.
De tog på besøg i AMK for at få en ide om, hvad medarbejdernes oplevelse af de hyppige opkald var.
- Her kunne vi mærke en frustration, både over de mange opkald, men også fordi de her borgere er meget svære at hjælpe. Der manglede simpelthen viden på området, fortæller psykolog, ph.d. og lektor Tine Bennedsen Gehrt.
For at tackle denne udfordring planlægger regionen et nyt forebyggelsesprojekt, der løber fra 2025 til 2028 med fokus på alternative sociale indsatser for de sårbare mennesker. Målet er at undersøge årsagerne til opkaldene og udvikle samarbejde med organisationen Social Sundhed, der vil tilbyde kontakt til frivillige rådgivere. Politikerne i regionens udvalg for den nære sundhed skal tage stilling til projektet d. 3. december.
lgn
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.