Mere privat hjemmehjælp presser kommunal pris opad
Et stigende antal borgere får praktisk hjemmehjælp fra en privat leverandør, og det har betydning for kommunens omkostninger: Jo større en andel af modtagerne af praktisk hjælp, der vælger en privat leverandør, jo dyrere er det for kommunen selv at levere den tilsvarende ydelse, lyder det blandt konklusionerne i en ny KORA-analyse om godkendelsesmodellen på hjemmehjælpsområdet fra 2008-2013.
Når kommunerne frem til 2013 skulle tilbyde borgerne frit valg af leverandør af hjemmehjælp, valgte langt de fleste kommuner en model, hvor et antal private leverandører bliver godkendt til at levere hjemmehjælp på fastsatte pris- og kvalitetsvilkår. Under godkendelsesmodellen er der ikke en direkte konkurrence på prisen. De private leverandører skal levere til de timepriser, som kommunen har beregnet ud fra kommunens egne langsigtede omkostninger ved at levere praktisk hjælp og personlig pleje.
Det udelukker ikke, at konkurrencen under godkendelsesmodellen kan have en afsmittende effekt på de kommunale omkostninger. Både i opad- og nedadgående retning. De økonomiske effekter vil så blot være indirekte omkostningseffekter.
Det kan for eksempel være, at kommunens egen produktionsskala bliver reduceret, at kommunens muligheder for at planlægge og udnytte kapaciteten påvirkes, eller transaktionsomkostningerne til at håndtere mange forskellige private leverandører bliver større.
Højere omkostningsbevidsthed
Omvendt kan inddragelsen af private leverandører føre til større omkostningsbevidsthed i kommunen og læringseffekter mellem den private og offentlige leverandør, som kan bidrage til at gøre opgaveløsningen mere effektiv.
For praktisk hjælp steg den private markedsandel fra 30,8 pct. i 2008 til 46,1 pct. i 2013. Det er især i de kommuner, der blev lagt sammen ved kommunalreformen i 2007, at der er sket en stigning i såvel den private markedsandel som de kommunale timepriser for levering af hjemmehjælp.
Analysen viser, at en stigning i den private markedsandel medfører en stigning i de kommunale timepriser. Jo større en andel af modtagerne af praktisk hjælp, der vælger en privat leverandør, jo større er de kommunale omkostninger ved at levere den tilsvarende ydelse.
Analysen viser, at en forøgelse af den private markedsandel med 5 procentpoint i gennemsnit øger de kommunale timepriser med 4,30 kr. i faste 2013-priser. I forhold til den gennemsnitlige timepris for praktisk hjælp fra 2008 til 2013 på 397 kr. svarer dette til en estimeret omkostningsforøgelse på 1,1 pct.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.