
Kommuner må selv afgøre om sygedagpengefejl skal rettes
I sidste uge kunne vi berette, at Ankestyrelsen har konstateret, at der er begået administrative fejl i en række sygedagpengesager, hvor kommuner har stoppet for udbetalinger med tilbagevirkende kraft. Efter en højesteretsafgørelse har Ankestyrelsen fastlagt en ny praksis fremover: Udbetalingen af sygedagpenge må først standses, når kommunen har taget stilling til, om borgeren fortsat kan få udbetalt sygedagpenge eller skal tilbydes hjælp efter anden lovgivning.
Såvidt fremtidig praksis. Men afgørelsen efterlader så spørgsmålet: Hvad med de sager, hvor borgere har fået stoppet deres sager uden den nævnte vurdering. Eller hvor sager er blevet stoppet med tilbagevirkende kraft?
I sin afgørelse gør Ankestyrelsen rede for, at opgaven med at finde de pågældende sager ligger hos den myndighed, der senest har behandlet sagen. Og for eget vedkommende vil det for Ankestyrelsen være 'en betydelig administrativ byrde (...) at søge at identificere sagerne, og der vil ikke være sikkerhed for, at alle sager ville kunne identificeres. Ankestyrelsen vil derfor informere offentligt om muligheden for at søge om genoptagelse og vejlede om retningslinjerne herfor. Dette vil blandt andet ske på Ankestyrelsens hjemmeside.'
Og det samme valg overlader styrelsen dermed også til kommunerne: 'De enkelte kommuner skal vurdere, om de kan identificere sagerne, eller om de skal vejlede lokalt om muligheden for at søge om genoptagelse.'
For stort et arbejde?
En tilsvarende sag - hvor det er op til kommunerne selv at vurdere, om det er indsatsen værd at skulle finde sine fejl-sager og behandle dem igen - er kommet på Ombudsmandens bord.
Ombudsmanden skrev i begyndelsen af november til Randers Kommune: 'Hvis en myndigheds retsanvendelse eller praksis er blevet underkendt, og der dermed er truffet ugyldige afgørelser, antages myndigheden normalt at være forpligtet til at genoptage allerede afgjorte sager af egen drift, hvis dette ikke vil volde større vanskeligheder, fx fordi det er forholdsvis ukompliceret at finde frem til de relevante sager.'
Her gælder det ikke fejlagtige sygedagpenge-stop, men fejl i sager om gensidig forsørgepligt, hvor man i Randers har fundet 110 sager med mulige fejl - og vurderet, at det er for stort et arbejde at gennemgå og rette dem. Og Ombudsmanden har nu udbedt sig et skriftligt svar på, hvorvidt kommunen mener sig forpligtet.
Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) kommer nu til at forholde sig til den nye sag. Beskæftigelsesordfører Finn Sørensen (EL) har begæret et samråd om sagen 10. december og udtaler, at 'Højesterets dom viser, at både Ankestyrelsen og kommunerne har været på den forkerte side af loven, og så må man være voksen nok til selv at rette fejlene. Det er en dårlig undskyldning, at det er en stor administrativ byrde for myndighederne. Ankestyrelsen og kommunerne må huske på, at de er til for borgernes skyld, ikke omvendt. Man kan heller ikke forlange, at alvorligt syge mennesker skal have overskud til at følge med i hvad Ankestyrelsen offentliggør på deres hjemmeside, og meget af det er sikkert også volapyk for de fleste, som ikke lige kan finde rundt i alle paragrafferne.'
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.