Indvandrere under radaren
--BILLEDE2--
Torben Tranæs og Bent Jensen:
Den illegale indvandring til Europa- og til Danmark. Årsager, omfang og betydning. Gyldendal
2014
I de senere år er der kommet øget politisk fokus på den illegale indvandring. Den politiske debat på dette område har været stærkt polariseret, og har svinget fra højrefløjspåstande om, at velfærdsstaten blev totalt undermineret, til venstrefløjspåstande om, at illegal indvandring til Danmark er et ubetydeligt og stærkt overdrevet samfundsproblem.
Karakteristisk for denne del af debatten har været, at den mest af alt er foregået ud fra en fælles uvidenhed om områdets virkelige tilstand. Der har mere været udtrykt følelser og holdninger end udvekslet faktuel viden omkring dette væsentlige samfundspolitiske tema.
Endnu engang har Rockwoolfondens Forskningsenhed kommet de uoplyste til undsætning. Med en lille let læst bog, frembringer den en flig af ny viden. Den samler i hvert tilfælde den viden, der i dag er på området. Det er ikke meget, men den er til gengæld vigtig.
I elleve små kapitler samt en sammenfatning bliver læseren på pædagogisk vis guided igennem årsager, omfang og betydning af den illegale indvandring.
For det første bliver begrebet indkredset. En illegal indvandrer er en person, der på et givet tidspunkt opholder sig i landet uden legalt opholdsgrundlag, dvs. at personen har krænket landets udlændingelovgivning. Den illegale indvandring har mange fremtrædelsesformer. Man taler her både om illegale efterkommere, illegale arbejdere, trafficking og menneskesmugling. Det er ikke altid lige let at holde begreberne adskilt, da der er en flydende overgang mellem de forskellige kategorier.
Pull og Push
Den illegale indvandring er styret af to effekter: Pull-faktorer og Push-faktorer.
Den første faktor er domineret af modtagerlandet ønske om at importere billig - og ulovlig - arbejdskraft.
Den anden faktor er drevet af afgiverlandets ofte ekstreme fattigdom, stor befolkningstilvækst, politisk, etnisk og religiøs forfølgelse samt udtalt krænkelse af elementære menneskerettigheder.
Livet som illegal indvandrer er ofte forbundet med en stor økonomisk belastning for at nå frem til modtagerlandet, for ikke at tale om, at den direkte livsfare, der er knyttet til at være flygtning mod fjerne mål. Det oplyses fx, at der i perioden 2000 til 2013 er blevet registreret mere end 22.000 omkomne i forsøget på illegalt at komme ind i Europa. Her er der som bekendt kun tale om, de personer, der er blevet registreret, og især på dette område må det formodes, at tallene i virkeligheden er meget større. Når man så samtidig påtænker, at flygtningestrømmen fra bl.a. Syren er vokset markant i 2014, er dødsraterne ved illegal indvandring sandsynligvis i disse år stærkt stigende.
Statistiskkerne tale om, at 'mørketallet' (de uoplyste) på dette område er meget stort.
Bogen giver også et kort historisk rids over den tidlige europæiske illegale vandring. Ikke overraskende er der ikke tale om et pludseligt opstået fænomen. Det er dog relativt nyt, at de illegale indvandrere i stigende grad fra 1960'erne kom fra fattige lande uden for Europa. Her var indvandreren typisk en enlig, ung og ufaglært mand. Senere fulgte familien så med.
Som narko
Et af kapitlerne handler om indrejsepresset på Europa fra illegale indvandrere. Det har taget til i omfang siden 1990'erne. Måden at komme ind på følger et af tre mønstre: illegal grænseoverskridelse, indgivelse af grundløse asylansøgninger eller simpelthen ophold efter udløbet af et legalt visum. Ethvert forsøg fra myndighedernes side på at lukke et hul for indvandring et sted, resulterer nærmest øjeblikkeligt i, at der dukker nye huller op et andet sted.
Dette er også drevet af stærkt kriminelle økonomiske interesser, da det anslås, at 'menneskesmugling' på forskellig vis næsten er lige så indbringende som narkosmugling.
Et andet kapitel handler om myndighedernes mange tiltag til at begrænse den illegale indvandring. Kapitlet omtaler også EU-lovgivningen på dette område. Kontrollerne er blevet klart forbedret, men presset på Europa er tilsvarende vokset, så alt peger på, at antallet af illegale indvandrere er vokset stærkt i de senere år.
For at få nogenlunde hold på debatten om illegale indvandrere er der et stort ønske fra mange sider om at få problemet kvantificeret. Desværre findes der ingen officielle opgørelser, og de opgørelser der findes, er behæftet med en betydelig statistisk usikkerhed.
Smittefare
Rockwoolfondens Forskningsenhed har så i mangel af bedre, fundet de internationale studier frem, der trods alt foreligger på området. Der findes i princippet to indsamlingsmetoder. Den direkte og den indirekte metode. Den direkte metode bygger på folketællinger og eksisterende registre. Den indirekte metode bygger, som navnet antyder, på at andre kilder, typisk stikprøver og interview, ligger til grund for opgørelserne.
USA er det land der har størst erfaring med den direkte metode, og det er også herfra, de i statistisk forstand mest sikre oplysninger foreligger.
I Europa er det kun Spanien, der antydningsvis kommer op på samme niveau. De andre europæiske landes opgørelser bygger på forskellige indirekte metoder, hvilket også gør, at fortolkning af deres resultater skal tages med et betydeligt forbehold.
Rockwoolfondens Forskningsenhed gør sig også nogle overvejelser om de illegale indvandreres påvirkning af velfærdsstaten. Det bliver diskuteret om den illegale indvandring påvirker den nationale suverænitet. Det kan naturligvis ikke afvises, når og hvis indvandringen er stor. Der er også en fare for, at nationens sundhedstilstand vil kunne påvirkes negativt qua smittefare mm.
Derimod er der rimelig evidens for, at de nationale velfærdsordninger fungerer neutralt i forhold til illegal indvandring, da disse personer har meget lidt eller ingen kontakt med de offentlige myndigheder. Omkring kriminalitet kan der konstateres to forskningsmæssige retninger, og de er langt fra entydige. En undersøgelse siger, at kriminaliteten blandt illegale personer er mindre end gennemsnittet, da de gerne vil være uden for myndighedernes og politiets synsfelt. En anden undersøgelse når til det modsatte resultat, at illegalitet ofte fører til, at kriminalitet er eneste udvej for materiel overlevelse.
3-D arbejdsmarked
Bogen påpeger også, at illegal indvandring kan have en negativ betydning for det legale arbejdsmarked, da illegale indvandrere i sagens natur ikke kan gøre krav på legale løn- og ansættelsesforhold. I flere lande (måske også i Danmark?) ser man i stigende grad det såkaldte illegale 3-D arbejdsmarked (Dirty, Dangerous and Degrading), der helt naturlig presser det legale arbejdsmarked. Men selv dette marked er blevet presset af de nye EU landes meget billige legale arbejdskraft.
Bogen forsøger at komme med et kvalificeret skøn over den illegale indvandring i Danmark. Det er ikke en helt let sag, da der ikke findes officiel statistik på området. Derfor har Forskningsenheden også foretaget deres egne indirekte beregninger på grundlag af bl.a. politiets registre.
De fremlagte skøn står og falder med den antagelse, hvor lang tid en illegal indvandrer forventes at opholde sig her i landet ('udskiftningsraten').
Forventes det at de illegale indvandrere tager lange ophold her i landet, bliver skønnet højt. Forventes det derimod, at de illegale indvandrere blive skiftet relativt ofte ud, så er skønnet i den lavere ende.
Hvis udskiftningsraten kun er 25 pct. (langtidsophold) er skønnet, at antallet af illegale indvandrere er steget fra lidt over 21.000 personer i 2008 til lidt under 50.000 personer i 2013
Stejl stigning siden 2010
Hvis udskiftningsraten sættes op til 50 pct. eller 70 pct., så viser det statistiske skøn, at antallet af illegale indvandrere i 2013 lå på mellem 20 til 33.000 personer. Uanset niveau viser alle beregningerne, at der siden 2010 har været en stejl stigning i den illegale indvandring til Danmark.
Trods bogens noget triste og alvorlige indhold, har det været en fornøjelse at læse den. Bogen er overskuelig, og forfalder ikke til endeløse detaljer. Den går lige til biddet, og giver en klar og faktuel fremstilling af problemernes årsag og fremtrædelsesform.
Den giver kort og god indsigt i et af de helt store samfundsmæssige problemstillinger.
Den burde derfor være pligtlæsning for alle, der deltager i den offentlige indvandrerdebat.
For kommunalpolitikere må der endog foreligge en særlig forpligtigelse, da det er denne sektor, som mest direkte er berørt af effekterne af den illegale indvandring. Bogen burde derfor i den ideelle verden være et effektivt værn mod folk, der taler før end de tænker.
Preben Etwil, Socialpolitisk Forening
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.