Danske skoleelever oplever mere mobning end deres nordiske jævnaldrende
Danmark er det land i norden, hvor skoleeleverne sidste år oplevede mest mobning.
Det viser tal fra TIMSS-undersøgelsen, som 5.166 elever i fjerde klasse har deltaget i.
52 pct. af de adspurgte danske elever oplevede ugentligt eller månedligt mobning sidste år. Til sammenligning oplevede kun en tredjedel af de finske elever mobning, og for både Norge og Sverige er tallet 37 pct.
Dermed er Danmark det eneste land i Norden, hvor over halvdelen af eleverne oplever mobning.
Et alvorligt problem
Børnene er blevet spurgt ind til alt fra drillerier, udelukkelse fra sociale aktiviteter, spredning af løgne, tyveri, ødelæggelse af personlige ejendele, fysisk vold, tvang til uønskede handlinger og onde beskeder online.
Ifølge Ane Qvortrup, der er uddannelsesforsker og professor ved Syddansk Universitet, er det noget, vi bør tage meget alvorligt.
- Jeg synes, at det er et alvorligt problem. Det er også en af de faktorer, der kan være med til at forklare, at trivslen i skolen er faldende, siger hun til DR.
Helle Rabøl Hansen, mobbeforsker og adjungeret lektor ved Ilisimatusarfik Universitetet i Grønland, er ikke overrasket over mobbetallene. Hun fortæller til Videnskab.dk, at mobning generelt er et stigende problem i alle de nordiske lande.
Stigende fravær
Tal fra Børne og Undervisningsministeriet viser desuden, at fraværet blandt danske skoleelver har været stigende det sidste skoleår.
Forsker på Aarhus Universitet Frederikke Skaaning Knage, der har skrevet ph.d. om skolevægring, sagde i oktober, at de tal er foruroligende.
Hun peger på, at det for eleverne kan handle om både mobning, ensomhed, diagnoser og mange andre faktorer. Og de kan havne i en fastlåst situation, jo længere tid de er hjemme.
Den teori afviste børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye, der tror på, at det er coronaen, der spiller ind.
TIMSS-undersøgelsen er en international undersøgelse af elevers faglighed og trivsel. Den viser desuden, at de danske skoleelever scorer lavt og mangler motivation i matematik, og at forskellene mellem kønnenes faglighed er væsentlig større, end den er i de andre nordiske lande.
Læs hele rapporten her.
lgn
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.