Daginstitutioner venter for længe på hjælp fra PPR
”Vi har flere eksempler på sager omkring børn, som trækker meget længe ud. At ventetiden fra indstilling til at sagen tages op er meget lang. At det ikke er muligt at indstille til psykolog."
Sådan svarer en daginstitutionsleder i en undersøgelse bestilt af FOA, der retter et særligt fokus på forhold omkring børns trivsel. 27 pct. af de ledere som har besvaret undersøgelsen, svarer at de en eller flere gange har fået afslag, når de har søgt om hjælp og støtte til et barn fra Pædagogisk, Psykologisk Rådgivning (PPR) det seneste år.
Den tendens mener formand for Pædagogisk Sektor i FOA Kim Henriksen, er i lodret strid med både dagtilbuds- og serviceloven. Det skriver FOA i en pressemeddelelse.
I mere end hvert tredje tilfælde har daginstitutionerne fået den begrundelse for afslaget, at der ikke var penge til støtten, viser undersøgelsen.
En tung dans
Når PPR giver hjælp og støtte ude i daginstitutionerne er det i de fleste tilfælde et godt samarbejde. Problemet, er at hjælpen ofte kommer for sent og er for svær at få, viser undersøgelsen.
54 pct. af de adspurgte medarbejdere og 42 pct. af lederne oplever, at der går for lang tid fra de observerer mistrivsel hos et eller flere børn, til de får rådgivning fra PPR.
Samtidig mener 47 pct. af medarbejderne at den rådgivning, de får, er for begrænset eller kortvarig. 35 pct. af lederne er enige i den oplevelse.
Den hyppigste årsag til at institutionerne får afslag på hjælp fra PPR er at der ikke er økonomi eller ressourcer til det. Derudover viser undersøgelsen, at afslag også flere gange begrundes med at PPR ikke har det relevante fagpersonale.
- Vi har lige fået dokumenteret i et forsøg, Socialstyrelsen stod bag, at det gør en kolossal forskel at sætte ind i rekordfart med psykologhjælp til unge mennesker i mistrivsel. Den samme hurtige reaktion skylder vi de mindste i vores samfund, siger sektorformand Kim Henriksen.
Kommunerne har et medansvar
I et skriftligt svar til DK Nyt skriver Peter Pannula Toft, kontorchef for børn, unge og folkeskole i KL, at de er meget optagede af, at der desværre er flere og flere børn, der har behov for støtte meget tidligt i livet i landets dagtilbud.
KL vil dog ikke svare på FOAs påstand, om at kommunerne i visse tilfælde agerer i lodret strid med både dagtilbuds- og serviceloven, når institutionerne får afvist hjælp til børn i mistrivsel pga. økonomi.
- Kommunerne har et stort medansvar for at se på, hvad det er, som gør, at flere børn og unge mistrives. For der skal ikke herske nogen tvivl om, at børn, der har brug for en særlig indsats eller støtte, skal have den. Det handler bl.a. om at sikre hjælp, så børn får støtte til udvikling og trivsel i eget dagtilbud. Ligesom det handler om, at det pædagogiske personale får den nødvendige vejledning og faglige sparring, siger han.
Undersøgelsen er lavet som et spørgeskema og baserer sig på svar fra ledere og medarbejdere i daginstitutioner i 92 af landets 98 kommuner. 733 ledere har svaret på spørgeskemaet mens 925 medarbejdere har svaret. Derudover har 60 område/klyngeledere besvaret spørgeskemaet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.