De unge er en meget flygtig gruppe:
Bibliotekerne i Favrskov arbejder altid på at opbygge relationer
FAVRSKOV: På bibliotekerne i Favrskov Kommune kender Eva Svejvig, som er afdelingsleder og fagligt ansvarlig for bibliotekerne, til udfordringerne med unge mennesker, der bruger bibliotekernes lokaler på en uhensigtsmæssig måde.
Det er faktisk en tilbagevendende situation, men som i høj grad kan håndteres gennem gode relationer.
- De unge er en meget flygtig gruppe. Når der kommer en gruppe, så tager det tid at oparbejde gode relationer til dem. Og det har så en positiv effekt. Men der kommer altid en ny gruppe unge, og så starter vi forfra, fortæller hun og tilføjer, at det nok altid vil være sådan.
Et af bibliotekerne i Favrskov har i øjeblikket udfordringer med en gruppe unge, og ifølge Eva Svejvig er de, som unge mennesker er flest.
- De er ikke særlig gode til at konsekvensberegne, og hvis de så mangler et sted at mødes, så hænger de ud på biblioteket, siger hun og forklarer, at de unge er mere end velkomne.
Eva Svejvig er faktisk glad for, at de unge vælger at bruge biblioteket som et mødested, hvis de ikke synes, at de har andre steder at gå hen.
Hver tredje kommune laver ændringer i bibliotekernes åbningstider
- 36 kommuner har indskrænket de ubemandede åbningstider på et eller flere biblioteker gennem de senere år. Det viser en rundspørge lavet af DK Nyt, som 88 kommuner deltog i.
- Det svarer til 41 pct.
- Det er især unge mennesker, der bruger bibliotekerne som et mødested, som har været en udfordring.
- I Favrskov Kommune har der løbende været udfordringer med unge, men det har kun været nødvendigt at indskrænke den ubemandede åbningstid en enkelt gang.
Størstedelen kan ændre adfærd
Hun oplever, at man godt kan komme i dialog med de fleste unge, som efterlader rod eller laver lidt ballade på bibliotekerne.
- 90 procent af de unge kan man komme rigtig langt med ved blot at gå i dialog med dem og huske at smile til dem. Derudover vil der altid være særlige borgere, som ikke behøver at være unge, der har brug for en særlig indsats, siger hun og tilføjer:
- Og hvis nogen har brug for en særlig indsats, så går vi naturligvis ind i det og yder den indsats.
Hendes oplevelse er, at når de unge kender medarbejderne på bibliotekerne, bliver de bedre til at rydde op efter sig selv.
Hun peger også på, at regler ikke altid er vejen, men at det i stedet er vigtigt at lære de unge, hvilke forventninger der til dem. Det kan være ved at få dem til at reflektere over, hvordan deres adfærd kan forstyrre andre borgere på biblioteket.
- De skal lære at kigge op og se, at biblioteket er et sted for alle, og derfor skal der være plads til alle, siger hun.
Og hvis det ikke er nok, er en tættere dialog ofte løsningen. Det sker gennem kontakt til forældre, skolen, SSP og politiet alt efter situationen.
- Min opfattelse er, at det har en positiv effekt at slutte ring om de unge, så de møder en koordineret indsat uanset, hvor de går hen eller hvem de taler med, siger Eva Svejvig.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.