Bedre fysiske rammer:
Antallet af vold og trusler på specialskole mindskes
AARHUS: En ændring af de fysiske rammer for en aarhusiansk specialskole for børn med vidtgående udviklingshandicap har haft nogle gode effekter, viser en evaluering.
I evalueringen fremgår det, at antallet af magtanvendelser for hele Stenagerskolen faldt med 42,9 pct., fra før skolen flyttede til nye lokaler, til efter de nye lokaler var taget i brug.
Dog er indberetningerne for vold og trusler om vold for hele skolen steget med 19,1 pct., efter at skolen er flyttet. Kun i de tre følgeklasser er antallet af indberetninger om vold og trusler om vold faldet med 33 pct.
Dykker man ned i faldet af indberetninger for følgeklasserne, er antallet af indberetninger om fysisk vold faldet med 28,4 pct., mens antallet af indberetninger om psykisk vold er faldet markant med 76,7 pct.
Pædagogisk opmærksomhed
Forskellen på de tre følgeklasser og resten af skolen er, at følgeklasserne, modsat hele skolen, har modtaget supervision fra en psykolog, og de er blevet fulgt af Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), som har observeret og interviewet det pædagogiske personale.
På baggrund af interviews kan det konkluderes, at det pædagogiske personale har fundet supervisionen og guidning til, hvordan de fysiske rum kan bruges.
Og ikke mindst har det været en vigtig faktor for den udvikling og succes, det pædagogiske personale har oplevet gennem projektet.
Resultaterne tyder på, at det er supervisionen og guidningen til, hvordan rummene kan bruges, der især har haft en positiv påvirkning på antallet af indberetninger for vold og trusler om vold. Gode fysiske rammer kan ikke stå alene uden en pædagogisk indsats og pædagogisk opmærksomhed på, hvordan rummene bruges.
God akustik og lyskvalitet
De nye fysiske rammer har blandt andet haft flere rumopdelinger, som giver eleverne mulighed for at trække sig ind i tryghedszoner, når de føler sig overeksponerede eller overtimulerede.
Rumopdelingen gør det muligt for eleverne fortsat at føle sig som en del af fællesskabet og have sociale relationer, fordi de kan samle overskud til at deltage i fællesskabet frem for at være helt uden for.
Skolen er ligeledes organiseret i det, som kaldes klynger. En klynge er sammensat af tre klasser med et dertilhørende fællesrum. Dette skaber et nærhedsprincip, hvor korte afstande og mere synlighed giver en tættere kontakt med hinanden i hverdagen. Rummene er indrettet, så eleverne altid er tæt på fællesarealerne og hurtigt kan finde tilbage til deres base, hvilket skaber tryghed.
Derudover er der sørget for, at akustikken er god, og at lyskvaliteten også er høj, så lyset opleves mere roligt, samtidig med at det kan ændres i løbet af dagen, hvis eleverne har behov for det. Personalet har bl.a. oplevet, at bedre akustik, lys og mindre visuel støj har givet mere ro i hverdagen. De oplever at være mindre trætte sidst på dagen, hvilket betyder, at de har mere overskud til at håndtere eleverne.
Læs hele evalueringen her.
Om forsøget
- Data fra før skolens flytning på indsamlet i perioden august 2022 til og med juni 2023, mens data fra efter flytningen blev indsamlet fra perioden august 2023 til og med juni 2024.
- Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) har gennemført evalueringen, og psykolog, Jesper Birck har bidraget med supervision og observationer.
- Evalueringen er gennemført det første år efter flytningen til de nye rammer i skoleåret 2023-2024. Projektet er finansieret af den A.P. Møllerske Støttefond.
- Intentionerne med de nye fysiske rammer har været at give bedre muligheder for at arbejde med elevernes sociale udvikling på en ny måde og understøtte elevernes deltagelse i og på kanten af fællesskabet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.