AI-registrering af fald på Næstved-plejehjem giver markant forskel
Efter at plejecentret Kildemarkscenteret i Næstved i 2022 indførte et særligt monitoreringssystem, der benytter sig af kunstig intelligens, ligger beboere, der er faldet om natten, nu i gennemsnit 11,5 minut, inden hjælpen kommer. Tidligere kunne de ligge i timevis, skriver Fagbladet FOA.
Teknologien er et lille rundt kamera i loftet over beboernes senge, der kommunikerer med en app på medarbejdernes telefoner. Før systemet blev indført, registrerede man over en periode på seks uger, hvor mange faldulykker der var blandt beboerne om natten.
Man anslog i den forbindelse, at borgerne i gennemsnit lå to timer på gulvet, før de blev hjulpet. Det skyldtes blandt andet, at der var relativt få nattevagter til mange beboere.
I dag er monitoreringen aktiveret alle steder på plejecenteret hele døgnet. Når en beboer har et falduheld, ligger de i gennemsnit 11,5 minut., viser en ny statistik, Fagbladet FOA har set.
AI og bemandingen
Når en beboer er faldet, genererer systemet desuden en anonymiseret animation af, hvordan det er foregået, så plejepersonalet får en bedre ide om, hvad der er sket. Samtidig bliver systemet hele tiden klogere, blandt andet på baggrund af feedback fra personalet.
Ifølge Sander Louise Lorell, der er velfærdsteknologisk konsulent i Næstved Kommune, hjælper systemet også med at afsløre, hvornår på døgnet der er dårlig bemanding.
- Her øger vi virkelig kvaliteten, siger hun.
Formanden for FOAs social- og sundhedssektor Tanja Nielsen påpeger, at teknologien både skaber tryghed for borgere med demens og for personalet.
- Ingen ønsker at komme ind og finde et menneske, der har ligget på gulvet i to timer. Derfor er der rigtig mange gode takter i en løsning som denne her. Den giver meget større tryghed for borgerne og for personalet, siger hun.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.