dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat
72 kommuner nu med på socialfaglig systematik

72 kommuner nu med på socialfaglig systematik

KL er tæt på målet om at 80 pct. af kommunerne inden 2015 skulle koble sig på DUBU - en it-løsning, der fremmer sammenhæng og kvalitet på området Udsatte børn og unge

Pt. har 72 kommuner underskrevet kontrakt på DUBU. Af dem er 66 i drift, og de resterende skal på her pr. 1. november. Sådan lyder den aktuelle melding fra KOMBIT, der sammen med KL og Socialministeriet har stået for udviklingen af DUBU.

DUBU - er et samlet it-værktøj, der understøtter sagsbehandlerne til en systematik på området, giver overblik over hele sagen og bedre styring af området.

Ved hjælp af advis'er til sagsbehandleren om lovpligtige aktiviteter, hjælpes kommunerne til at undgå at tabe sager mellem to stole, og det kommer de udsatte børn og unge til gode.

DUBU blev lanceret med 43 deltagende kommuner med udgangen af 2011, og per januar 2014 var der 61 tilsluttede kommuner, og nu altså 72 med kontrakt.

DUBUs mål er at løfte sagsbehandlingen på en række punkter:

Mere systematik i sagsbehandlingen
Opnåelse af færre fejl og større systematik og ensartethed i sagsbehandlingen. Brugen af den socialfaglige metode ICS understøtter, at lovgivningen på området overholdes, og at sagsbehandlerne får fælles begreber og holder barnets behov i fokus, hvilket understøtter intentionerne i Barnets Reform.

Integration af økonomiske og socialfaglige overvejelser
Sagsbehandleren får bedre overblik over de muligheder, der findes, og de økonomiske konsekvenser af de valg, der træffes.

Bedre matchning af behov og tilbud
DUBU gør det nemmere at finde frem til lige præcis de tilbud, der kan hjælpe barnet eller den unge. Det bliver desuden nemmere at registrere og dokumentere effekten af de trufne valg.

Lettelse af administrative byrder for sagsbehandlerne
DUBU vil reducere den tid, sagsbehandlerne bruger på rene administrative funktioner og frigiver dermed tid til andre dele af sagsbehandlingen.

Nemmere tværgående arbejde mellem offentlige myndigheder
Et af de vigtigste formål med DUBU er at lette informationsudvekslingen mellem de offentlige myndigheder. Det skal sikre hurtigere og bedre sagsbehandling.

Bedre ledelsesinformation til planlægning og styring af indsatsen
Højere kvalitet i de informationer, der danner basis for ledelsesbeslutninger, skal sikre et bedre prioriteringsgrundlag. Det giver lederne bedre redskaber til at sparre med sagsbehandlerne og modvirke budgetoverskridelser.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.