Sjællandske kommuner i nyt samarbejde om botilbud
17 sjællandske kommuner har nu givet hinanden håndslag på, at de sammen vil arbejde for, at priser og kvalitet på bo- og døgntilbud er gennemskuelige, ligesom de vil samarbejde om at styrke den faglige kvalitet og placering af forskellige typer botilbud.
I de seneste år er priserne for botilbud til sårbare borgere steget eksplosivt. Det har gjort det svært at sikre den rette hjælp til alle, ligesom det har presset de øvrige velfærdsområder økonomisk.
Derfor besluttede de 17 kommuner i KKR Sjælland for halvandet år siden at sætte gang i et arbejde, der skulle styrke samarbejdet både i forhold til køb hos private leverandører og at have de rette tilbud, fx i forhold til små målgrupper.
En arbejdsgruppe blev nedsat, og efter en bred inddragelsesproces er resultatet nu blevet tre fælleskommunale principper for det specialiserede socialområde, som i disse uger er til godkendelse i de 17 byråd. Det fremgår af dagsordenen for denne uges byrådsmøde i Greve.
Standardkontrakter og kontakt på tværs
De 17 kommuner er blevet enige om at bruge standardkontrakter i forhold til leverandørerne og være helt åbne om tilbud og priser, så tilbuddene let kan sammenlignes. De har aftalt, at de bruger ledige botilbud i andre kommuner, før de køber hos private. Og så har de forpligtet sig på at tale sammen, før en kommune nedlægger eller opretter nyt botilbud, så der bliver tænkt på tværs af kommunegrænser.
Principperne er i tråd med nationale anbefalinger fra det såkaldte Tranæs-udvalg, der blev nedsat for at sikre en bæredygtig faglig og økonomisk udvikling på socialområdet.
Når principperne er godkendt i alle 17 kommuner, bliver der lavet en implementeringsplan, som bliver forelagt alle relevante chefer og direktører og KKR Sjælland i løbet af efteråret.
Her er de tre principper
1. Fælles om kontrakter og takster
- Vi anvender kun standardkontrakter. De er obligatoriske.
(Formål: Styrke styringen af udgiftsudviklingen og øge gennemsigtighed i pris og vilkår) - Vi har fokus på mindst mulig indgriben og progression i borgerens selvhjulpenhed og indgår derfor tidsbegrænsede standardkontrakter
(Formål: Styrke styringen af udgiftsudviklingen og sammenhængen mellem pris og kvalitet) - Vi afregner alene ud fra en takstoversigt, der er baseret på et åbent og gennemsigtigt beregningsgrundlag
(Formål: Styrke styringen af pris- og udgiftsudviklingen samt markedskonkurrencen) - Vi indberetter udgiftsstigninger i døgn- og botilbud til Socialtilsyn Øst, hvis de overstiger 5 pct. Indberetningerne drøftes i Styregruppen for Rammeaftalen to gange om året.
(Formål: Styrke Socialtilsyn Øst´s tilsyn med økonomien for derved at styrke styringen af pris- og udgiftsudviklingen og sammenhængen mellem pris og kvalitet).
2. Fælles om kvalitet
- Vi anvender fælles principper og faglige begreber for sagsbehandling
(Formål: Styrke myndighed på tværs af kommuner, så de kan udøve indflydelse på såvel marked som kvalitet i den borgerrettede indsats) - Vi afstemmer altid ledige bo- og døgntilbud i andre kommuner og i regionen før køb hos private
(Formål: Bedre udnyttelse af kommunal og regional ledig kapacitet til styrket markedskonkurrence og kvalitet i den borgerrettede indsats) - Vi sikrer en høj ensartet faglig kvalitet gennem et tæt samarbejde og dialog på tværs af kommunale myndigheder og leverandører
(Formål: Styrke den faglige kvalitet i den borgerrettede indsats og i opfølgningen herpå) - Vi følger en fælles sagsproces i myndighed, så den borgerrettede indsats kan sammenlignes på tværs af leverandører
(Formål: Styrke myndighed på tværs af kommuner, så de kan udøve indflydelse på såvel marked som kvalitet i den borgerrettede indsats) - Vi sikrer kvaliteten i de tilbud, vi driver gennem anvendelse af en fælles kvalitetsmodel
(Formål: Styrke den faglige kvalitet i såvel kommunale som i Regionens tilbud).
3. Fælles om botilbud
- Vi drøfter lukning eller ommærkning af bo- og døgntilbud tværkommunalt, før der træffes lokalpolitisk beslutning
(Formål: Styrke konkurrence på bo- og døgntilbudsmarked) - Vi sikrer balance mellem udbud og efterspørgsel ved at gå sammen om etablering af døgn- og botilbud – fx ved brug af §60 selskaber, økonomisk underskuds-garanti eller bedre udnyttelse af eksisterende kapacitet
(Formål: Styrke konkurrence på bo- og døgntilbudsmarked) - Vi afsøger, om andre kommuner kan være med i et botilbud, før vi opretter et enkeltmandstilbud
(Formål: Styrke konkurrence på bo- og døgntilbudsmarked) - Vi styrker samarbejdet og etablerer partnerskaber med aktører fra andre sektorer, herunder privat-offentlig (OPS, OPP), fonde og nonprofitorganisationer
(Formål: Styrke konkurrence på bo- og døgntilbudsmarked).
Kilde: Dagsorden Greve Kommune
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.