Guldborgsund får ret i strid med Ringsted
RINGSTED / GULDBORGSUND: Ankestyrelsen har nu afgjort en strid mellem Ringsted og Guldborgsund kommuner om betaling for en borger på et forsorgshjem, og afgørelsen faldt ud til Guldborgsunds fordel.
Sagen handler om en borger fra Ringsted, som d. 7. september sidste år blev indskrevet på et forsorgshjem i Guldborgsund. Først d. 27. september, altså 20 dage senere, blev der givet besked til Ringsted om indskrivelsen.
Det er en væsentlig overskridelse af den tre dages frist, som står i serviceloven, og som forsorgshjem ellers plejer at være gode til at overholde, mente Ringsted. Kommunen har derfor kun villet betale for borgerens ophold fra d. 27., men ikke de første 20 dage.
Ifølge Ankestyrelsens udtalelse er fristen på tre dage imidlertid ikke knyttet til betalingen for opholdet. Meningen med fristen er at sikre, at borgerne får de indsatser, de skal have.
Derfor er der ikke hjemmel i serviceloven til at lade være med at betale for hele opholdet på forsorgshjemmet, vurderer Ankestyrelsen.
Skal betale fuld takst
Samtidig afgør styrelsen også, at Ringsted skal betale fuld takst for borgeren, selv om kommunen mener, at forsorgshjemmet ikke har leveret den hjælp, der fremgår af Tilbudsportalen.
Taksten for ophold på bl.a. forsorgshjem fastsættes nemlig ifølge en bekendtgørelse som en fast takst. Er man utilfreds med et tilbud eller tilbuddets takst, må man henvende sig til det relevante socialtilsyn, skriver Ankestyrelsen.
Alt i alt er Ringsteds praksis i strid med lovgivningen, konkluderer Ankestyrelsen, som beder byrådet oplyse, hvad styrelsens udtalelse har givet anledning til.
Hele udtalelsen kan læses her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.