dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat
Eksperter foreslår kæmpe reform af jobindsats med fokus på den enkelte
Ifølge ekspertgruppens anbefalinger vil det ikke længere være et krav for kommunerne at have et jobcenter. (Arkivfoto)
Foto: Torben Klint/Ritzau Scanpix

Eksperter foreslår kæmpe reform af jobindsats med fokus på den enkelte

Færre samtaler, færre regler og mindre sanktionering er blandt forslagene til den største reform nogensinde.

En ekspertgruppe har brugt et år på at granske indsatsen for at få borgere i job og lægger op til den største reform af området nogensinde.

Den foreslår blandt andet at nedlægge jobcentre, og at borgere med komplekse problemer som udgangspunkt ikke skal sanktioneres.

Det fremgår af en række anbefalinger, hvor der lægges op til, at halvdelen af reglerne i beskæftigelsesindsatsen afskaffes, og 9 ud af 10 sanktioner fjernes.

- Som tiden er gået, er der kommet flere og flere målgrupper, regler og særregler til, siger professor i økonomi Claus Thustrup Kreiner, der er formand for ekspertgruppen.

Staten bruger i dag 11,5 milliarder kroner årligt, og det er et af de dyreste systemer i verden. Derfor vil regeringen fremover spare 3 milliarder kroner årligt på indsatsen fra 2030.

Borgere længere væk fra arbejdsmarkedet skal som udgangspunkt ikke sanktioneres. Fremover skal det kun ske, hvis "tilliden bliver brudt".

Det vil koste "langt færre ressourcer" på vejledning og sanktioner.

Sanktioner virker dog for dem, der er tættere på jobmarkedet, hvorfor en del af dem bibeholdes.

Væk fra en detailstyret indsats

En af de overordnede anbefalinger er, at de 13 målgrupper i beskæftigelsessystemet skal fjernes til fordel for 5 nye.

- Vores konklusion er, at det, vi har opbygget, er en centralt, detailstyret beskæftigelsesindsats, hvor folk jages. Med krav om hvad borgere og sagsbehandlere kan og skal gøre i alle mulige situationer.

- Vores diagnose er, at det i høj grad er det, der gør systemet komplekst, uigennemskueligt, og at det skaber utilfredshed, at man bliver umyndiggjort, siger Claus Thustrup Kreiner.

Der lægges op til, at ressourceforløbene skal afskaffes, mens der findes besparelser på jobafklaringsforløbene.

Ressourceforløb er overordnet for borgere med komplekse problemer, mens jobafklaringsforløb er for dem med sygdom.

Kommuner og a-kasser får bedre mulighed for at give frihed til de borgere, som kan og vil klare sig selv.

Overordnet vurderes det, at beskæftigelsesindsatsen ikke forringes. Der ventes en meget lille positiv virkning på beskæftigelsen på 500 borgere i 2030.

Ekspertgruppen lægger op til at nedlægge jobcentrene, men det vil være op til kommunerne selv. Det skal give dem større frihed til selv at organisere indsatsen.

Der lægges op til et gebyr på 500 kroner for dem, der er tæt på arbejdsmarkedet, hvis de glemmer at aflyse en aftale.

- Vi vurderer, at det er rimeligt nok, at der er et krav, siger Claus Thustrup Kreiner med henvisning til, at der er evidens for, at sanktioner virker for ressourcestærke.

Antallet af samtaler i kommuner og a-kasser reduceres med 500.000 ifølge et skøn. Det betyder blandt andet, at der ventes 3.500 færre sagsbehandlere.

Regeringen har fået kritik for at melde ud, at der skal spares tre milliarder kroner, før ekspertgruppen har set på, hvad der kunne gøres bedre i systemet.

Der er rekordhøj beskæftigelse i Danmark måned efter måned og rekordmange ansatte på landets jobcentre, hvor Danmark er et af de lande, der bruger flest penge.

Regeringen vil tage sig tid til at læse forslagene og komme med et udspil, som Folketinget skal forhandle om. Det ventes efter sommer.

Ekspertgruppens hovedanbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats

  • Få målgrupper og særregler: Fra 13 til 5 målgrupper for beskæftigelsesindsatsen og afskaffelse af en lang række særregler
  • Individuelt tilrettelagt indsats for borgeren: Frihed til sagsbehandlerens faglighed og fokus på en mere individuel tilrettelagt indsats for borgerne
  • Værdigt sanktionssystem i balance: Afstemte rådighedskrav med fokus på rådighed for borgere tæt på arbejdsmarkedet og en markant lempelse for syge og borgere længere fra arbejdsmarkedet
  • Nedlæggelse af jobcentrene og fri organisering: Krav til at kommunerne skal have et Jobcenter fjernes, og kommunerne får fuld juridisk frihed til, hvordan de vil organisere beskæftigelsesindsatsen internt og imellem hinanden
  • Mere plads til a-kasser og private leverandører: A-kasser og private leverandører får nye opgaver i indsatsen med mere valgfrihed for borgerne
  • Styring efter resultater: Friere rammer til kommuner, a-kasser og aktører med fokus på resultater frem for proceskrav

Anbefalingerne kan læses her.

/ritzau/mar

Opdateret 13.55 med 6.-4. sidste afsnit /mar

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.