dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat

Næsten 40 pct. af kommunale socialsager omgøres ved klage

Socialministeriets danmarkskort er blevet opdateret med tal for 2023. Det er fortsat blandt børnehandicapsager, at flest påklagede sager bliver omgjort eller hjemvist.

38,5 pct. af dem, der i 2023 klagede over deres kommunes afgørelse på socialområdet, havde ret i deres klage. Det viser en opdatering af Socialministeriets danmarkskort, der viser, hvor stor Ankestyrelsens omgørelsesprocent på klagede sager var. 

Omgørelsesprocenten viser, hvor mange af de påklagede sager, der enten bliver ændret eller ophævet af Ankestyrelsen eller hjemvises til kommunen til fornyet behandling, hvis der mangler væsentlige oplysninger i sagen.

Omgørelsesprocent social 2023 

De 38,5 pct. er et gennemsnit for alle landets kommuner for hele socialområdet generelt. 

Det betyder dermed også, at Ankestyrelsen var enig med kommunerne i 61,5 pct. af de påklagede sager. 

Via kortet og tabellen herunder fremgår det, hvilke kommuner der har den største og mindste omgørelsesprocent ved Ankestyrelsen.

Udover den generelle omgørelsesprocent, der dækker bredt over socialområdet, udgives der også opgørelser over omgørelser for både børnehandicapområdet og voksenhandicapområdet

Omgørelsesprocenten for de to områder var i 2023 på hhv. 48,4 pct. og 37,0 pct. 

Siden 2016 - hvor danmarkskortet blev indført - har Ankestyrelsens omgørelsesprocent af de påklagede sager ligget nogenlunde jævnt for socialområdet. 

Omgørelsesprocenten viser, hvorvidt de, der klager til Ankestyrelsen, enten har ret i deres klage eller har ret til at få genbehandlet deres sag.

Kortet viser derimod ikke, om der er fejl og mangler i de sager, som der ikke klages over.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.