dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat

Mangel på hjælp til daginstitutionsbørn med særlige behov smadrer trivslen

Mange børn med særlige behov går i almen daginstitution uden ekstra støtte, selvom PPR har visiteret dem til specialtilbud. Det skader både deres egen og de øvrige børns trivsel, advarer pædagoger.
15. MAJ 2024 7.25

15 procent af landets daginstitutionspædagoger har et eller flere børn på deres stue, der venter på at få særlig støtte eller en specialplads, som PPR har visiteret dem til.

Og den tid, hvor børnene går på almene daginstitutionsstuer uden den nødvendige specialstøtte, har store negative konsekvenser både for dem selv og de øvrige børns trivsel.

Det skriver Børn&Unge på baggrund af BUPL’s seneste vilkårsundersøgelse fra november 2023. Her svarer hele 79 procent af de daginstitutionspædagoger, som har børn på stuen, der venter på specialstøtte, at de oplever stigende mistrivsel hos børnene.

Blandt de øvrige pædagoger oplever kun 63 procent mere mistrivsel.

"Mangel på personale gør, at vi ikke kan støtte ordentligt op om hverken de børn, som har det svært, eller de børn, som det går ud over med slag, bid eller andet," skriver en af de mange pædagoger i undersøgelsen, der venter på specialstøtte til et barn.

"Børnene kræver en-til-en-kontakt, hvilket gør, at der ikke er tid til at arbejde ordentligt med resten af børnegruppen. Det betyder, at der er børn, som kommer til at mistrives," skriver en anden.

Daginstitutionsforsker og docent ved Københavns Professionshøjskole Unni Lind advarer om, at pædagogmanglen kan forværre problemet.

- Det kan skade børnenes trivsel, og det presser pædagogerne, at de står alene med ansvaret for børn med specielle behov. For ufaglærte medhjælpere har ikke faglig viden om, hvordan man møder de børn pædagogisk, siger hun.

Store geografiske forskelle

BUPL’s vilkårsundersøgelse viser store kommunale forskelle på, hvor mange pædagoger der har børn på stuen, som venter på specialplads eller støtte.

Værst ser det ud i kommunerne Gribskov og Helsingør. Her gælder det omkring hver tredje pædagog, altså dobbelt så mange som landsgennemsnittet.

Ifølge BUPL-formand Elisa Rimpler er det afgørende for både børneliv og arbejdsmiljø, at daginstitutionen har de nødvendige faglige ressourcer, og at børn med særlige behov hurtigt får den støtte, de har behov for.

- Børn i mistrivsel bør sikres en straks-indsats, hvor pædagogerne med det samme kan få adgang til PPR og ekstra støtte til barnet, mens en eventuel udredning foregår. Det skal sikre, at børnene gribes så tidligt som muligt, siger hun.

Forsker: Kommuner skal sikre højt fagligt niveau

Dagtilbudsforsker Unni Lind mener også, at kommunerne hurtigere bør sikre børnene de nødvendige tilbud.

- Men de er nødt til også at se på, hvad der skal til, for at børnene kan være i institutionerne, mens de venter på specialstøtten. Der er et stort potentiale i at styrke samarbejdet mellem pædagoger, psykologer, sprogpædagoger og andre specialister og forankre det bedre ude i daginstitutionerne, siger hun.

Desuden bør kommunerne gøre alt, hvad de kan for at sikre et højt fagligt niveau via efteruddannelse og vilkår, som fastholder de fagligt dygtige pædagoger, påpeger forskeren.

- For så rammer det mindre hårdt, når børn mangler specialstøtte, siger hun.

mar

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.