Syv år med fejl og lovbrud:
Nyborg Kommune erkender svigt i børnesag
NYBORG: Nyborg Kommune erkender nu stribevis af lovbrud og fejl i en konkret socialsag, som har kørt i syv år. I redegørelsen, som DR er i besiddelse af, indrømmer kommunen blandet andet, at den i strid med loven har undladt at følge to konkrete afgørelser fra Ankestyrelsen. Det skriver DR.
- Jeg synes kun, det er på sin plads, at vi lægger os fladt ned, når vi ikke har løst en sag godt nok. Det synes jeg hverken er flovt eller pinligt, at vi gør. Men jeg synes, det er utilfredsstillende og slet godt nok, at vi ser et sagsforløb, som ikke lever op til den forventning, man som borger kan have, siger socialdirektør Lone G. Lorenzen.
Lovbrud i hundredevis af sager
Siden en BDO-rapport i december afslørede lovbrud i flere hundrede børnesager og en forråelse af kulturen i socialafdelingen, har Nyborg Kommune været under intens kritik. På baggrund af dette bad socialminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommunen om en redegørelse, hvoraf det fremgår, at kommunen har undladt at følge to konkrete afgørelser fra Ankestyrelsen.
En række alvorlige bekymringer om Nyborgs specialiserede socialområde er uddybet i rapporten, herunder langsom og mangelfuld sagsbehandling, mangel på opfølgning og handling på underretninger, forråelsesadfærd og en mangel på effektiv ledelse.
Det største udfordring for Nyborgs borgmester Kenneth Muhs (V) og byrådets politikere er, at indholdet af BDO-rapporten ikke kommer som ny information. Problemerne har været kendt af både borgmesteren og social- og familieudvalget i mindst syv år. Flere af de forhold, der er beskrevet i rapporten, betegnes nu som ulovlige.
hss
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.