dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat
Unge har typisk længere til erhvervsskoler med offentlig transport
Besparelser på offentlig transport kan være med til at gøre rejsetiden til erhvervsskoler længere, mener Danske Regioner. (Arkivfoto).
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Unge har typisk længere til erhvervsskoler med offentlig transport

Færre erhvervsskoleelever kan komme i skole på under en halv time end gymnasieelever.
2. JUL 2023 15.27

De unge, som vælger erhvervsskolen fremfor gymnasiet, har generelt længere i skole med offentlig transport. Det viser en ny kortlægning, skriver Danske Regioner i en pressemeddelelse.

Anders G. Christensen (V), som er formand for Danske Regioners Udvalg for Regional Udvikling og EU, ser et klart problem i, at rejsetiden er lang.

- Og så ved vi bare, at jo længere transportafstand der er, jo mere falder antallet af unge, som søger en erhvervsfaglig uddannelse. Det er ikke godt for de unge, og det er ikke godt for samfundet, siger han til Ritzau.

74 procent af eleverne på STX kan komme i skole på under 30 minutter med offentlig transport. Det samme gælder kun for 53 procent af dem, som går på en erhvervsuddannelse inden for hovedområdet omsorg, sundhed og pædagogik, viser kortlægningen. Det hovedområde dækker eksempelvis over grundforløbet til at blive sosu-hjælper, skriver Danske Regioner.

En del af forklaringen på den længere rejsetid skal findes i, at der typisk er længere mellem erhvervsskoler end gymnasier.

- Der bliver hurtigere meget længere til en erhvervsskole end et gymnasie, siger Anders G. Christensen.

Besparelser kan gøre det værre

Kigger man på tallene fordelt på de fem regioner, er der færrest elever inden for omsorgsområdet på erhvervsskolerne, som kan komme i skole inden for 30 minutter i Region Syddanmark. Her kunne kun 42 procent komme i skole med offentlig transport på under 30 minutter. For STX-elever i Region Syddanmark var det 67 procent.

Anders G. Christensen, som også sidder i regionsrådet i Region Midtjylland, mener, at besparelser på busnettet kan være med til at gøre problemet værre.

Danske Regioner mener, at der er behov for flere ressourcer. Det er Steffen Damsgaard, som er formand for Landdistrikternes Fællesråd, enig i.

- Det er besparelser, der bunder i, at man simpelthen ikke har økonomien til at kunne fastholde den kollektive transport, som vi kender den, på de ruter, som har en særlig uddannelsesmæssig betydning, siger han.

Danske Regioner mener også, at noget af løsningen kan ligge i, at flere uddannelser rykker sammen på et sted, eller at man opretter flere skolehjem.

Transportministeriet har nedsat et ekspertudvalg, som skal se på den kollektive transport i Danmark. Det er forventningen, at udvalget er færdig med sit arbejde i 2024.


/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.